ایالات متحده از دوران جنگ سرد با شوروی، دیپلماسی فرهنگی را به اجرا
در آورده و پس از یازده سپتامبر نیز به منظور افزایش فهم و درک بین آمریکا و دنیای
عرب- اسلام، به دیپلماسی فرهنگی خود شدت بیشتری بخشیده است. یکی از ارکان دیپلماسی
فرهنگی ترویج انواع موسیقی از آمریکا به دیگر کشورهای جهان میباشد. آنها با بازکردن
درب فرهنگ و سبک زندگی غربی به روی هنرمندان و شهروندان دیگر کشورها سعی بر
تاثیرگذاری آنها برای اشاعه فرهنگ لیبرالی دارند زیرا معتقدند موسیقی بطور تاثیرگذاری حتی از ادبیات نیز نیرومندتر است.
گذشته از آنچه که قبلا در مشرق درباره نحوه اقدام دیپلماسی موسیقی آمریکا در قبال شوروی سابق منتشر شد و نشان داد که این دیپلماسی فرهنگی آمریکا چگونه شوروی را به زانو درآورد، اکنون اسنادی افشا شده که نشان میدهد سازمان توسعه بینالمللی ایالات متحده آمریکا USAID که با هدف ارائه کمکهای به اصطلاح بشردوستانه و در واقع مداخلهجویانه به کشورهای خارجی فعالیت میکند، خوانندههای کوبایی را به طور محرمانه به کار گرفته و از آنها علیه دولت کوبا استفاده میکرده است.
در این پروژه محرمانه، خوانندههای زیرزمینی کوبایی بدون آن که مطلع باشند در دام برنامههای سازمان توسعه بینالمللی ایالات متحده افتاده و در اشعار و ترانههای خود احساسات ضد دولت کوبا را ترویج میکردهاند. این برنامه محرمانه که طی سالهای 2009 تا 2011 اجرا شده، از سوی خبرگزاری آسوشیتدپرس افشا شد. طبق این برنامه، سازمان توسعه بینالمللی ایالات متحده در گروههای موسیقی زیرزمینی کوبا نفوذ و تلاش کرده از آنها در جهت ایجاد یک جنبش اجتماعی جوانان علیه دولت کمونیست کوبا استفاده کند.
پس از انتشار گزارش آسوشیتدپرس، سازمان توسعه بینالمللی ایالات متحده در اطلاعیهای اتهامات منتسب به خود را تکذیب و اعلام کرد: تاکید بر این که فعالیت ما محرمانه یا مخفیانه بود، نادرست است. سازمان توسعه بینالمللی ایالات متحده ادعا کرده که برنامههایش در نقاط مختلف جهان خصوصا در کشورهایی که مردم تحت فشار و سرکوب حکومت قرار دارند، با هدف تقویت جامعه مدنی طراحی و اجرا میشود.
اما اسنادی که به دست آسوشیتدپرس رسیده نشان میدهد برای مخفی ماندن رد آمریکا در اعطای پول به خوانندههای کوبایی، از زنجیرهای از واسطهها استفاده شده است به طوری که یک شرکت پیمانکاری مستقر در واشنگتن وجوه نقد را از طریق یک بانک لیختن اشتاینی به یک گروه صربستانی میداده و این گروه که تحت پوشش شرکتی با نام پاناما Panama فعالیت میکردند، وجه را به خوانندگان کوبایی منتقل میکردند. البته این نقل و انتقالات مورد سوءظن وزارت خزانهداری آمریکا قرار گرفت زیرا نقض تحریمهای آمریکا علیه کوبا بود و به همین دلیل، این مسیر نقل و انتقال وجوه، مسدود شد. طبق این برنامه، آن دسته از خوانندگان و فعالان موسیقی کوبا که به علت مخالفت با دولت این کشور در داخل کوبا ممنوعالفعالیت شده بودند، مورد هدف قرار گرفتند.
دیپلماسی فرهنگی یا کودتای نرم؟
در واقع کارکرد قدرت نرم در عرصه بینالملل به اینچنین دیپلماسیهای عمومی و فرهنگی نیاز دارد اما آمریکاییها فقط به ترویج صرف فرهنگ لیبرالی و سبک زندگی غربی قانع نیستند و در واقع مترصد تغییر نظام و تغییر حکومتهای مخالف خود بهوسیله این نوع دیپلماسیها میباشند. اهمیت دیپلماسی فرهنگی در گستردهترین مفهوم آن، افزایش یافته و «فرهنگ بخاطر فرهنگ» هیچجایی در برنامههای مبادله آموزشی و اطلاعاتی ایالات متحده نداشته و ندارد. در واقع طی جنگ سرد بود که آمریکا قدرت فرهنگی را بعنوان سلاحی مخفی بر ضد دشمن خود، یعنی شوروی سابق و ایدئولوژی آن، یعنی کمونیسم، به کار گرفت. دولت ایالات متحده، از طریق وزارت امور خارجه و دیگر آژانسها، از جمله سازمان سیا (CIA)، به هماهنگ کردن و انتشار بیسابقه افکار آمریکایی و بیان خلاقانه آنها در سراسر جهان پرداخت.
موسیقی«جاز» در دوران جنگ سرد بعنوان یک سفیر فرهنگی علیه شوروی عمل میکرد
نوع نگاه دولتمردان ایالات متحده به موسیقی را میتوان از همین منظر دید زیرا آنها باور دارند که مردم با گوش دادن به این موسیقیها، آمریکاییها را در کنار خود میبینند و این یعنی تبادل فرهنگی که کالایی بیبدیل است که هیچ همتایی ندارد. اکنون نیز آمریکاییها با سرمایهگذاری بر یکی از سبکهای موسیقی به نام رپ RAP به دنبال جهت دادن به مردم (حتی مردم کشور خود) و جلب احترام و همکاری آنها برای رسیدن به اهدافشان هستند.
موسیقی رپ RAP
پیدایش رگههای اصلی موسیقی رپ به آفریقا باز میگردد اما رپ به شکل امروزی محصول آفریقاییآمریکاییهای شهر نیویورک در دهۀ ۷۰ میلادی میباشد؛ جایی که سیاهان آمریکاییِ ستمدیده از تبعیض نژادی، از رسانه و فضایی برای بیان اعتراضاتشان محروم بودند. آنها اعتراضاتشان را در قالب تجمعات خیابانی، تولید صداهای ناموزون با ابزارهای ابتدایی و خواندن ریتمیک متنهایی که در واقع همان ترانههای رپ بود، بیان میکردند؛ بههمیندلیل رپ، «سی.ان.ان سیاهان» نامیده شد! فرهنگ رپ و به بیانی بهتر آن فرهنگی که به طور خاص به جوانان سیاه و اقشار میانه در جوامع غرب تعلق دارد و بیشتر فرهنگ کوچه و خیابانی است از آمریکا سرچشمه میگیرد. این فرهنگ در سالیان بعد به دیگر شهرهای آمریکا و برخی دیگر از کشورها سرایت کرد تا ابزاری برای بیان اعتراضات سیاهان باشد. رپ اما تنها به مضامین اعتراضی محدود نماند؛ ورود دو پدیدۀ «سکس» و «مواد مخدر» به رپ که برخی اندیشمندان انتقادی آن را توطئۀ جریان سرمایهداری برای منحرفکردن اعتراضات سیاهان میدانند، بهسرعت کارکردهای این سبک موسیقی را گسترش داد. بهتدریج، سفیدپوستان هم وارد موسیقی رپ شدند و زیرسبکهای جدیدی در این ژانر موسیقی بهوجود آمد. امروزه موسیقی رپ زیرشاخههای فراوانی دارد و موضوعات متنوعی را شامل میشود. پس گزارۀ «موسیقی رپ، موسیقی اعتراضی است» تنها به دوران اولیۀ شکلگیری آن برمیگردد.
انتخاب چندین باره Eminem به عنوان بهترین خواننده رپ (موسیقی مختص سیاهان) سوال برانگیز است
آنچه که اکنون به عنوان رپ در دنیا شناخته میشود، از گروهها و دستههای سیاه به جامانده در ایالات متحده است که پس از نفوذ سیستمهای اطلاعاتی آمریکا مانندCIA به این گروهها و قلع و قمع برخی خوانندگان آن نظیر مرگ مشکوک bob Marley، تحت کنترل در آمدهاند. اکنون دیگر موسیقی رپ همه جا در جهت منافع آمریکا فعالیت میکند؛ انتخاب چندین بارهEminem خوانندة سفید پوست به عنوان بهترین خوانندة رپ (موسیقی که مختص سیاهان است) مهر تأیید دیگری بر این مدعاست. (متن زندگی)
سواستفاده از خوانندگان رپ در کوبا
یکی از این خوانندگان رپ که در کوبا ممنوعالفعالیت است، لوس آلدنوس Los Aldeanos، از زمانی که برای برگزاری کنسرت به صربستان سفر کرده بود تحت آموزش سیاسی قرار گرفت؛ هرچند که به نظر میرسد او خبر نداشت که مخارج کنسرت و سفر او را دولت آمریکا تامین کرده است.
خوانندگانی همچون آلدنوس که مورد بهرهبرداری سازمان توسعه بینالمللی ایالات متحده آمریکا قرار گرفتند در تولید یک برنامه تلویزیونی زیرزمینی درباره فرهنگ جوانان کوبایی نیز مشارکت کردند. این برنامه، «زنده باد کوبای آزاد: رپ، جنگ است» نام داشت. این فیلم که با دوربینهای مخفی تصویربرداری شده بود، بینندگان را به خیابانهای هاوانا (پایتخت کوبا) میبرد تا به اصطلاح صدای یک انقلاب جدید در کوبا را بشنوند. برای تکمیل این جنبش اجتماعی علیه دولت کوبا، یک شبکه اجتماعی به آدرس TalentoCubano.net نیز از سوی آمریکاییها راهاندازی شد و در اختیار فعالان آماتور موسیقی کوبایی قرار گرفت.
خبرگزاری آسوشیتدپرس معتقد است برنامههای سازمان توسعه بینالمللی ایالات متحده آمریکا در کوبا به شدت سادهانگارانه ترتیب داده شده بود به طوری که تعدادی از عناصر اصلی این برنامهها به سادگی از سوی دولت کوبا دستگیر شدند. در یکی از این بگیر و ببندها، ماموران امنیتی کوبایی به کامپیوترهایی دست یافتند که در ارتباط مستقیم با سازمان توسعه بینالمللی ایالات متحده آمریکا بود. با افشای عناصر این توطئه، آلدنوس در اثر فشار دولت کوبا مجبور شد از کوبا خارج شده و به فلوریدای جنوبی مهاجرت کند.
لوس آلدنوس Los Aldeanos خواننده رپ کوبایی که تحت آموزش سیاسی قرار گرفت
سازمان توسعه بینالمللی ایالات متحده یک دهه پیش هم از برنامه مشابهی در صربستان و یوگسلاوی استفاده کرد و با ترتیب دادن کنسرتهای اعتراضی جوانان و دانشجویان صرب، تلاش کرد جوانان صرب را علیه رئیسجمهور آن دوران یوگسلاوی (اسلوبودان میلوسویچ) بشوراند که در نهایت به سقوط دولت وی منتهی شد.
اقدامات مخفیانه سازمان توسعه بینالمللی و دیگر نهادهای ترویج فرهنگ در ایالات متحده علیه مردم کوبا در حالی صورت میگیرد که در ظاهر اوباما رئیس جمهور آمریکا خواستار عادی سازی روابط واشنگتن – هاوانا و از سرگیری روابط دیپلماتیک با کوبا و بازگشایی سفارتهای دو کشور شده است. شاید این هم یک استراتژی مانند زمان جنگ سرد برای نفوذ و تسلط بیشتر بر آخرین اقمار شوروی باشد.
یانی، سفیر دیپلماسی موسیقی آمریکا
اکنون نگاه به ورود یانی به ایران به عنوان سفیر دیپلماسی موسیقی آمریکا، کاملا عقلانی به نظر میرسد. اما افزون براینکه بستن چشم و گوش خود راهی مناسب برای وارد نشدن ویروسهای غربی و شرقی به تفکر مردم نیست، این نکته را باید خاطر نشان کرد که با ورود چنین افرادی به ایران و اجرای کنسرتهایی که یقینا شور و اشتیاق خاصی را در جوانان و طرفداران آن ایجاد میکند، متعاقبا مسائلی ایجاد خواهد شد که به احتمال زیاد مدیریت فضای فرهنگی جامعه را بیش از پیش از دست مسئولان آن خارج خواهد کرد.
در همین راستا، روز گذشته (جمعه، 28 آذر 1393) الجزیره و هافینگتونپست در اخبار خود به این مهم اذعان کردهاند که پس از کوبا، نوبت ایران خواهد بود که درهای خود را به روی آمریکا باز کند.
امروز کوبا، فردا ایران
کوبا فتح شد - حالا بیایید ایران را فتح کنیم
وحید درمنکی فراهانی/ حمید سبحانی